Forever young

Hej pluttisar! Jag vet inte om jag berättat det men den 26 maj så upptäckte vi att min älskade ponnyhäst var halt och den 5 juni så åkte vi till veterinären på ATG och det visade sig att hans spatt och kotledsinflamation var aktiva igen..
 
Spatt sitter i haserna i bakbenen och det är liksom benpålagringar på leden i benet. När spatten har "läkt" så går hästen att rida som vanligt förutom att den är stelare, man måste värma upp ordentligt och länge innan själva ridningen och under själva ridningen så måste man tänka lite på vad man gör för de har mer begränsningar än en häst utan spatt. 
Kotledsinflammation är en kronisk inflammation som kan uppstå i hästens kotled, som sitter väldigt långt ner i hästens ben, nästan nere vid hoven. Vid en inflammation så frigörsnåt i blodet som bidrar till ökad blodcirkulation och tryck som leder till smärta. Den måste behandlas och precis som spatt så kan den bli inaktiv men den kommer alltid finnas där och kommer alltid komma tillbaka efter en tid.
 
Nordman har alltså båda dessa, kotledsinflammation i frambenen och spatt i bakbenen, och detta kan uppstå av framförallt överansträngning. Han har haft det väldigt länge, lååångt innan jag började ta hand om honom, men det är ganska förståerligt då under hans 23 år i livet så har han blivit tävlad i bland annat fälttävlan. Så veterinären sprutade honom med kortison på 6 olika ställen i hans ben och nu på torsdag ska vi dit igen, det ser ganska ljust ut då han typ dansar omkring mig av energi och rymde ur sin sjukhage in till sina kompisar häromdagen haha. Han behöver bara en rundsmörjning om året! 
 
Min lilla tussegull :(<3
 
 
 
Nu vill jag inte att folk ska tro att jag rider tills han stupar, det spelar ingen roll om jag rider honom 6 dagar i veckan eller om han bara skulle stå och gå i hagen dagarna i ända för att hans spatt och kotledsinflammation kommer alltid att komma tillbaka oavsett vad man gör. Man får underhålla honom precis som med en bil.
Han mår bäst av att bli behandlad som vilken annan häst som helst precis som han blivit hela sitt liv (dock är han inte vilken häst som helst i mina ögon), plus att i det skicket hans kropp är i och med viljan i hans psyke så förtjänar han att få leva för han mår så bra när det väl är inaktivt och jag har lärt mig så mycket under mitt år med honom! <3
 
Min ädla springare!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback